Пропустити навігацію

Вітаємо вас у Довіднику безбар’єрності

«У комунікації приховано набагато більше сенсів, ніж нам здається. Цей Довідник допоможе розкрити нові, додаткові смисли, коли в центрі уваги – людина та її різноманіття. І це стане першим кроком у формуванні нової етики спілкування».

Перша леді
Олена Зеленська

Як поводитися з людьми, які мають психічні порушення

Якщо ви вперше контактуєте з людиною, яка має психічне порушення, потрібно:

1. Розпізнати ознаки порушення. Зверніть увагу на те, як людина говорить, особливості її поведінки та реакції. Свідчити про порушення можуть:

  • сплутане, прискорене або уповільнене мовлення, повторення одних і тих же слів і фраз, безглузді висловлювання, відповіді не по суті питань
  • розсіяна увага, розгубленість, відповіді після тривалої паузи
  • людина розмовляє сама з собою, з уявним співрозмовником, раптово замовкає та застигає на місці, прислухається до чогось
  • людина повторює стереотипні ритуали
  • рухове збудження, агресивна поведінка

У період екстрених ситуацій, зокрема воєнних дій, у людини може проявитися первинний психотичний епізод, тобто раніше подібних порушень не спостерігалося.

2. Підтвердити психічне порушення. Встановіть контакт із людиною або з членами її сім’ї, опікунами, особами, які її супроводжують. Запропонуйте відійти в безпечне місце та поговорити. Будьте спокійними та готовими забезпечити конфіденційність розмови, якщо про це попросять. Розпитайте про симптоми психічного порушення та запропонуйте варіанти підтримки й допомоги. З’ясуйте, чи отримує людина професійну медичну допомогу.

3. Підтримати. Підтримайте емоційно, поділіться спостереженнями щодо ментального порушення, окресліть його прояви. Поясніть людині або її близьким/опікуну необхідність отримання професійної допомоги.

4. Допомогти звернутися до фахівця та переконатися, що допомога надана. Надайте контакти профільних спеціалістів, медичних та соціальних служб, гарячих ліній.

  • Гаряча лінія організації «Людина в біді» 0 800 210 160 (безкоштовно, цілодобово)

  • Гаряча лінія з питань попередження самогубств та підтримки психічного здоров’я 7333 (цілодобово)
  • Телефон довіри Київського міського центру психолого-психіатричної допомоги при станах душевної кризи (044) 456 17 02, (044) 456 17 25 (цілодобово)

Якщо потрібно, допоможіть зв’язатися або супроводіть людину до необхідних спеціалістів та служб. Лікар може провести консультацію і в онлайн-форматі, а також виписати рецепти та надіслати їх фото. За ними можна придбати препарати в аптеці.

Візьміть контакти у самої людини або її родичів/опікуна, щоб ініціювати за необхідності повторну зустріч, дізнатися про результат звернення та наданої допомоги, за необхідності – повторити направлення до фахівців.

Важливо, щоб людина мала список осіб, до яких потрібно звернутися в кризовій ситуації. Бажано мати зібрані документи, медичні виписки, рецепти, схеми лікування, довідку про інвалідність, рішення суду про часткову або повну недієздатність та відомості про призначеного опікуна.

 

* На основі рекомендацій Юрія Вольних, психіатра вищої категорії, психоаналітика

189 переглядів

Чи була ця стаття корисною?

Дякуємо за ваш відгук!

Вибачте, поділіться з нами вашими враженнями